View abstract

Cet abstract a été assigné à session BOV-ABO
TitreHet voorkomen van visuele stoornissen bij kinderen met leesproblemen
Abstract Nr.A1072
ButHet evalueren van visuele functies bij 450 kinderen met leesproblemen, verwezen via een revalidatiecentrum voor kinderen met communicatiestoornissen tussen october 1993 and augustus 2004.
MéthodesAlle kinderen kregen een volledig oogheelkundig en orthoptisch onderzoek met voor- en achtersegment evaluatie, visusbepaling veraf en nabij, cycloplegische refractie, bepaling van de accommodatie en de convergentie, cover test, evaluatie van de binoculaire functies, oogdominantie en oogbewegingen. De leesstrategie werd getest sinds october 1999
Résultats52.4 % van de kinderen hadden één of andere vooraf ongekende visuele dysfunctie. Wij vonden een refractieafwijking bij 33.6 %, een onvast referentieoog bij 30.9 %, een grote nabij-exoforie bij 30%, een zwak fusievermogen bij 14.7 % tot 64.9 % afhankelijk van de gebruikte test, onstabiele oogbewegingen bij 12 %, een convergentiezwakte bij 11.8 %, en een lage visus bij 10.7%. De fundus was abnormaal bij slechts 1 kind (0.2 %). De leesstrategie toonde excessieve saccades, regressies en verticale oogbewegingen bij alle geteste kinderen.
ConclusionOfschoon visuele afwijkingen zelden de oorzaak zijn van leesproblemen bij kinderen, kunnen ze het leesprobleem wel verergeren. Wij pleiten er daarom voor dat alle kinderen met lees- en/of leerproblemen een volledig oogheelkundig en orthoptisch onderzoek krijgen, inclusief een cycloplegische refractie.
Author 1
NomGODTS
InitialesDJM
InstitutUZ
VilleAntwerpen
top ^